Isnin, Oktober 10, 2011

Lingkaran Halo / Moon Halo : Satu Lagi Kejadian Peringatan Tentang Kekuasaan Allah

بسم الله الر حمن الر حيم

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته





Pasti ada ramai di antara kita malam tadi berpeluang menyaksikan satu lagi tanda kekuasaan Allah iaitu kejadian Lingkaran Halo @ Rings Around The Moon malam tadi.Alhamdulillah aku & anak-anakku yg masih belum tidur malam tadi berpeluang menyaksikan kejadian Allah ini setelah mendapat sms daripada Kak Suriyati.....Terpacul 'Subhanallah' dri bibir secara spontan...namun dalam hati kecilku....berdetik apa petanda yg Allah nk bagi tahu kiter ni...beringatlah kiter selalu akan kekuasaan Allah & beristigfarlah kiter selalu di atas kealpaan kiter sebagai hamba-Nya.

Gambar di atas aku ambil dr kat FB Ceciter Ilmu yang menggambarkan bulan cantik atau Moon Halo malam tadi..

Halo atau lingkaran halo adalah lingkaran putih atau berwarna atau lingkaran pelangi di sekitar benda angkasa (misalnya bulan atau matahari). Lingkaran halo timbul kerana pemantulan dan pembiasan sinar bulan dan matahari oleh titik-titik wap air di udara.

Bila lapisan atmosfer bersuhu tinggi, akan berbentuk titik-titik wap air yang halus, sehingga terjadi halo putih, bila atmosfer bersuhu rendah, titik-titik wap air yang terbentuk cukup besar sehingga akan terjadi halo berwarna atau halo berlingkaran pelangi.
Maklumat lanjut pasal ni boleh check kat Moon Light Effects.
Sumber ini aku dapat drp fb Cerciter Ilmu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails