Selasa, Februari 12, 2013

Layakkah Kita Dapat 'Peguambela'?

بسم الله الر حمن الر حي
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Masih terngiang-ngiang ceramah ustaz dlm program Tanyalah Uztaz pagi semalam &pagi tadi....tajuk " Persediaan Mati". Terlupa pula nama uztaz tersebut yang mirip rupa arwah bapa saudaraku Pak Ngah Harun...semoga roh arwah Pak Ngahku dirahmati Allah....amin.

Terasa gentar dibuatnyer bila mendengar & menghayati intipati uztaz tersebut....

MATI .....dah ready ker kiter? Sepatutnya kiter always be elert n well prepared dgn persiapan 'mati' tapi selalunyer dek kerana terlalu bz dgn hal n tjwb duniawi ade ketikanya menyebabkan kita lupa pd 'mati' yg bila-bila masa akan datang kepada kiter tanpa signal....hanya mereka yg mahir sahaja sedar petunjuk Allah akan signal maut menghampirinya. Oleh itu adalah sunat kita selalu mengingatkan mati agar kita takut melakukan dosa & selalu mencari peluang menambah pahala.




Uztaz tersebut juga menyampaikan...Rasulullah bersabda maksudnya: "Apabila mati anak Adam maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu: 1. Sedekah jariahnya 2. Ilmu yang bermanfaat 3. Anak yang soleh yang akan mendoakannya." (HR Muslim)

Daripada ceramah tersebut terdapat dua statement  uztaz tu yg buat aku tertanya2 pd diriku :-

1. Sudahkah cukup aku mendidik anak- anakku menjadi anak yg soleh & solehah yg boleh mendoakan aku jika aku ditakdirkan mati?
Anak soleh & solehah yang akan mendoakan dari mula saat aku menghembuskan nafas terakhir, kemudian ketika aku dimandikan, ketika aku dikapankan, ketika aku disolatkan,ketika aku diusung, ketika aku dimiringkan di liang lahad & ketika aku dikuburkan serta ditinggalkan keseorangan di tanah perkuburan.
Ya Allah...aku mohon Kau doronglah hati anak-anakku Mohd Syafiq, Mohd Amir Syahid, Muhammad Syahmi & Siti Sarah menjadi anak -anak yg soleh & solehah yg akan selalu mendoakan kesejahteraan & kebahagiaan aku dunia & akhirat. Begitu juga dgn arwah anakandaku yang disayangi Muhammad Syakir...golongkanlah arwah dalam golongan anak-anak yg soleh....amin.

2. Uztaz tersebut juga menyebut tentang soaljawab di alam kubur.....susah senang, singkat cepat soaljawab itu bergantung kepada amalan kita ketika hidup.....
Uztaz tu kata...andaikata kita mahukan 'peguambela' semasa soaljawab kita di alam kubur bersama malaikat Mungkar & Nangkir....kita digalakkan mengamalkan membaca Al Quran sebelum waktu subuh....Insyallah keberkatan & rahmat amalan membaca Al Quran sebelum masuk waktu solat subuh ini akan menjadi 'peguambela' kita bila disoaljawab oleh Mungkar & Nangkir.
Terkedu aku mendengar statement ini.....kenangkan kekurangan diri aku yg tak pandai membaca Al Quran dgn fasih....Dik disebabkan bimbang bacaanku tak betul...Lately, aku baca ikut bacaan drp laptopku sj.....Kalau macam ni.....Layakkah aku dpt 'peguambela' dalam kuburku nanti?......astagafirullah.
Ya Allah permudahkan aku membaca Al Quranmu....permudahkan lah alam kuburku.....amin


U all semua macamane pulak? Bagi yg tiada anak  ...usah bimbang u all masih ada anak buah tak pun ambil anak angkat untuk dididik menjadi anak soleh yg dpt membantu kita di alam kubur & akhirat kelak.

Pandai mengaji Al Quran x? Alhamdullilah kalau pandai...so amalkan lah membacanya.....bg yg tak pandai macam aku...kena kita usaha belajar ye atau cari alternatif lain utk atasi kelemahan kita....insyallah Allah Maha Mengetahui & Maha Penyayang.....

Semoga kita semua membuat persiapan yang baik menghadapi MATI kita yang entah bila & bagaimana, semoga kita dimatikan dalam keadaan husnul khatimah & mati syahid  serta dapat 'peguambela' di alam kubur kelak agar dipermudahkan segala urusan alam kubur & akhirat kita kelak....insyallah....amin...Ya Allah amin. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails