Ahad, Jun 16, 2013

Mengapa berlaku Israk Mikraj?



بسم الله الر حمن الر حي
اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Alhamdullilah....semalam aku, bersama suami & satu-satunya anak perempuanku telah berkesempatan menghadiri satu majlis ilmu iaitu Majlis Ceramah Sempena Israk Mikraj tahun ini.

Majlis ini telah diadakan di Masjid Kampung Ulu Yoh, Air Mawang, Johol, Negeri Sembilan agak tidak jauh daripada rumah kami pada jam 8.00 malam dan kami pulang sekitar jam 10.50 malam.

Yang paling best penceramahnya laaa.....salah seorang penceramah yang amat aku minat siapa lagi kalau bukan Ustazah Asni Bt Abu Mansor Al Hafizah.

Di antara pengisian ceramahnya yang menyentuh hatiku ialah huraian peristiwa-peristiwa yang menyebabkan kesedihan Rasullullah saw hingga tahun itu dikenali dengan Tahun Kesedihan.

Berikutan peristiwa - peristiwa tersebut la Baginda Rasullullah saw mengalami peristiwa Israk Mikraj. Peristiwa-peristiwa tersebut ialah :-
1. Kematian bapa saudara Baginda saw iaitu Abu Talib
2. Enam bulan selepas itu, Baginda saw kehilangan isteri kesayangan baginda iaitu Siti Khadijah
3. Kegagalan Baginda saw menyampaikan dakwah di Thoif.

Di antara peristiwa di atas....peristiwa kegagalan Baginda berdakwah di Thoif la yang paling menyentuh hatiku.....tidak mampu rasanya aku hendak membayangkan bagaiman agaknya keadaan Rasullulah saw yang dituduh gila dan dibaling batu hingga tercedera kaki Baginda saw. Akibatnya Baginda saw terpaksa keluar daripada Thoif dengan menggunakan siku akibat ketidakmampuan berjalan disebabkan kecederaan kaki ayang parah. Sehingga ada Kampung 'Siku' di situ sempena peristiwa ini.

Begitulah di antara pengisian ceramah Ustazah Asni...sambil2 tuh beliau ada jugak buat 'iklan' umrah & ziarah di Thoif & Pelestine...buat aku teruja nak ke sana untuk  menyertai rombongan ustazah Asni suatu hari nanti...InsyaAllah ...moga Allah memakbulkan doaku & mempermudahkan urusanku...amin Ya Allah amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails