Rabu, Disember 22, 2010

Agar - agar cendol

10 Muharam lepas , hubby aku bercadang nak belanja anak-anak yatim kami makan-makan sempena Hari Asyura. So, aku pun plan nak watkn side menu untuk majlis kecil2an ni. Aku plan nk watkan agar-agar cendol jer. Tapi aku x de resipi yang paling tepat. Aku just try jer...aku ikut buat macam agar2 santan gula merah jer...hihihi.

Anak-anak & hubby aku kata sodap...:)

haaa...nilah rupanyer. Aku rasa kalau yg bahagian bawah tu guna santan jer x yah campur gula merah lagi ok. Coz cendol2 tu akan nampak lagi jelas. Yang aku buat ni cendolnyer aku letak banyak sikit coz anak2 & hubby aku suka cendol.

Bahan-bahan:
1 peket agar-agar
6 cawan air
3 cawan cendol
2 cawan gula pasir
1 1/2 cawan gula merah
1 biji putih telur
1 cawan santan
sehelai daun pandan- disimpulkan

Cara buat :


1.Rebus agar-agar bersama air, gula merah dan gula pasir bersama daun pandan.

2.
Bila semua dah larut tapis bahagikan kpd 2 bahagian.
3. Bahagian pertama masukkan cendol & then biarkan ia beku.
4. Kemudian preparekn bahagian kedua pula iaitu bahagian yang bersantan.
5. Pukul telur & campurkan dalam santan.

6. Kacau rata dan masukkan ke dalam rebusan agar-agar
yg bahagian kedua tadi dan didihkan .
7.Kemudian , curahkan bahagian kedua ini ke atas bahagian pertama yang telah beku tadi.
8.Biarkn sejuk n then masuk dalam peti ais.

9. OK ..da ready tuk dimakan...yummy...sejuk jer bila agar-agar ni lalu kat tekak kita...hihihi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails