Sabtu, Disember 25, 2010

BROWNIES OREO ... ikut selera aku :)



Actually resipi awal aku dapat drp adikku Kak Lang atau nama glemer dia Aton. Dia ni mmg giler masak & bolelah dikatakn our 'Home Chef'...(haa kak lang...aku da bagi anugerah ni kat ko..so nmpaknyer lpas ni aku goyang kaki jer kt ruma mak tu...ko je lah yg masak kak lang oi....hehehe)

Resipi asalnyer mmg clas sedap tapi manis giler...mmgkn aku ni da masuk 'alamantik' kan so kenalah jaga body & healthy...so aku modified sikit resipi asalnya. Lagipun resipi asalnya plain jer so aku tambah almond * cashewnut... jangan mare haa :)

Bahan-bahannya :
225gm butter
240g cooking choc
3 large eggs
1 tsp coffee powder (aku guna nescafe je...sama gak dlm golongan spesis cofee :)
1 tsp esen vanilla
220g castor sugar
60g flour
40g cocoa powder *
1/2 tsp baking powder *
1 tsp salt *
( yg aku tanda * tu means u all need to mix them together)
1 1/2 packs oreo cookies ( break n mix with 60g flour - kat sinilah aku lebihkn tepung tuk reducekn kemaniasan brownies yg sodap ni...)
1 bungkus cashew nut & 1 bungkus almond - aku beli yg da ready to eat tu jer yg sebungkus RM2 then cincangkan.

Method:
1. Melt choclate & add butter, stir untill smooth.(double boil)
2. Whisk egss, coffee, esen vanila & sugar until smooth. (aku guna blender jer)
3. Add in chocolate mixture & stir well.
4. Fold in flour mixture untill well mixed.
5. Finally fold in oreos.
6. bake 170 C for 45 min. ( aku guna periuk bingka tu jer & then aku tengekkn atas dapur gas aku jer...buat mcm masak kuih bingka tu...coz aku malas nk kuarkn oven aku tu...hehehe)


* cuba la....mmg kesukaan anak2 aku baik yg kecik mahupun yg da besar2 tu..:0

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails