Selasa, Disember 15, 2009

Mengapa 'NUR SAKINAH' pilihanku

Salam siber buat semua yang mengikuti blogku ini. Walaupun tak seberapa, namun aku berbangga kerna memiliki blogku sendiri sesuai dengan kemajuan zaman siber..tak lah orang kata 'out of date'.hehehe.

Alhamdulilah aku masih berkesempatan berada di ruang ini. .
Pada peluang ini aku nak share atau nak membongkar sejarah nama 'NUR SAKINAH' dalam kamus hidupku. Sementelah ramai yg dah bertanya nape aku guna nama tu pd identitiku.

Almaklumlah....Sejak aku ada blog dan facebook ni, ramai la pulak musykil tiba2 je aku ada nama 'NUR SAKINAH' tu..Pelbagai andaian yg aku dengar. Ada pulak yg kata nama NUR SAKINAH tu aku amik sempena nama pensyarah Kesusasteraan Melayu ku di USM,Penang yg bernama DR. SAKINAH ABU BAKAR. ish...ish..ish...memang la, seperti yg u all tau...aku memang minat giler kat pensyarah tu .

Tapi hakikatnyer nama NUR SAKINAH tu dah lama aku gunakan sebelum aku masuk USM lagi . Maksudnya mmg x kena mgena langsung dgn nama Dr. Sakinah Bt Abu Bakar tuh....

Wujudnyer nama tu bukan sebab nama sebenarku 'NOR HAYATI' yg didaftarkan dalam surat beranak aku tuh tak sedap didengar atau tak baik meaning dia.. kalau ditafsirkan makna 'NOR HAYATI' tu dah cukup cantik dari segi maknanya jika diterjemahkan dari Bahasa Arab...iaitu 'CAHAYA HIDUPKU'. best kan...?

Sebenanyer nama NUR SAKINAH tu aku terberkenan ketika aku membaca sebuah novel remaja ketika aku berada di Tingkatan Dua, di Pudu English Secondary School,Kuala Lumpur...Aku tak ingat judul novel tu..tapi watak utama novel tu ialah 'NUR SAKINAH'. Perwatakan dan latar belakang 'NUR SAKINAH' yang dlm novel tu memang sebijik macam aku. Dia anak sulung kpd adik-beradik yg ramai...akupun anak sulung ada 8 orang adik lgi ramai drp dia, dia kak long yg 'nakal' ...aku pun macam tu jugak, dia selalu dimarahi oleh maknyer...aku pun ape kurangnyer, tapi ayahnyer selalu jadi pembelanyer...sama lah jugak dgn aku..anak ayahla katakan, dia nakal kat sekolahnye yg terdiri daripada pelajar perempuan...kebetulan akupun sama gak macam tu....Kalau tak kanlah pengetua pd ketika itu yg bernama Pn Rajendra familiar sgt dgn aku. Kesian Pn Esah yg merupakan Guru Tingkatanku melayan kerenah Ketua Kelasnyer yang 'nakal' ni..hehehe

Tapi ada satu elemen pd watak 'NUR SAKINAH' yg membuat aku rasekan amat terharu dan tertusuk tangkai hatiku.hingga memberi impak kepada hatiku yg dulunyer 'kering' di mana gadis yg 'nakal' ini dan yg tidak pernah merasa ketenangan dalam diari hidupnyer, jiwanyer selalu bergelora dan ingin memberontak akhirnyer tunduk atas kesedaran dan berkat taufik serta hidayahNya. Kehidupannyer berubah selepas mendapat kasih sayang Allah. 'NUR SAKINAH' selalu tabah dan yakin bahawa ALLAH ITU MAHA ADIL. Setiap pemberian-NYA pada kita sama ada bahagia atau duka pastinya ada hikmahnyer.

Itulah serba sedikit mengapa aku memilih nama NUR SAKINAH selain nama NOR HAYATI dalam pengenalan identitiku di mana jua tempat yg blum tahu identitiku , dengan harapan NUR SAKINAH yang bermaksud CAHAYA KETENANGAN akan selalu menyelubungi CAHAYA HIDUPKU (namaku dlm bahasa arab) sepanjang aku melalui liku-liku hidup yg penuh ranjau dan onak yang bisa menjerumuskan hidupku ke lembah kehidupan yg merana dan merugikan andainyer aku tiada NUR SAKINAH dalam kamus hidupku dalam aku membuat sebarang keputusan dalam hidupku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails